FSC poppenhuis

In april 2004 greep Meindert Brouwer als privépersoon de verbouwing en renovatie van zijn huis in Bunnik aan voor een pleidooi voor het gebruik van hout met het FSC-keurmerk. De oude achterpui werd vervangen door een nieuwe achterpui van FSC-gecertificeerd hout uit duurzaam beheerde bossen in Brazilië en Canada.
Brouwer bood de media een bijzonder beeldmoment aan: een levensgroot poppenhuis met levende poppen: zijn gezin.

Hij stelde een perslijst op, maakte een persbericht, verstuurde het naar de media en belde na.

Op 21 april 2004 stonden cameraploegen van NOS Jeugdjournaal en TV Utrecht zij aan zij met fotografen van ANP Foto, de Telegraaf, Trouw en lokale verslaggevers samengepakt in zijn achtertuin, waar ook een live-uitzending van Radio M Utrecht plaatsvond.
Het leverde fantastische publiciteit voor FSC op. Foto’s van het poppenhuis met bijschriften over FSC op pagina 3 van de Telegraaf, pagina 3 van Metro, in Trouw, in het Parool en in vrijwel alle provinciale kranten plus exposure op radio en televisie.

Houtwereld, het vakblad van de houthandel, belde en bood Brouwer de opiniepagina aan voor zijn pleidooi voor gebruik van FSC-hout juist in renovaties en nieuwbouw. Zijn boodschap: “In de totale bouwsom liggen eventuele meerkosten van hout met het FSC-keurmerk ver achter de komma. Renovaties en nieuwbouw zijn HET moment om FSC-hout te gebruiken en daarmee het aanbod van FSC-hout en duurzaam bosbeheer te stimuleren.”

De media-aandacht voor het FSC-poppenhuis was goed voor een bereik van 10 miljoen mensen. Deze privé-actie speelde een rol in de verhoging van de spontane naamsbekendheid van het FSC-keurmerk onder consumenten in Nederland van 21% in 2003 naar 33% in 2004. De meting vond een maand na het FSC-poppenhuis plaats.